Logo školy
Znak města

Metody výuky

Chvilky anglického jazyka přímo ve vyučovacích hodinách matematiky, prvouky, výtvarné výchovy, hudební výchovy, tělesné výchovy a pracovních činností

Jazykové vyučování je v převážné míře zaměřeno na procvičování čtyř dovedností (čtení, poslech, mluvení a psaní). Ve vyučování nejazykového předmětu jsou tyto čtyři dovednosti prostředkem k získání nových informací a k demonstraci pochopení. Právě tato dovednost - jednat v cizím jazyce v různých situacích - může být považována za největší výhodu.

Žáci použijí cizí jazyk v naprosto přirozeném prostředí, jsou lépe motivováni a jsou zároveň účastni bezprostředního použití jazyka. Hodina jednoho nejazykového předmětu umožní tak nenásilné osvojování si cizího jazyka. Dochází k propojení jazykové výuky a vyučovaného předmětu.

Jazyk je prostředkem pro výuku vzdělávacího obsahu, a ten se naopak stává zdrojem pro výuku jazyků. Žák se neustále učí používat nově nabyté vědomosti. Využíváme všech pěti smyslů při výuce a tím více upevníme význam slov a celých pokynů v kontextu i z mimických výrazů, pohybového znázornění, barvy hlasu a gest.

V hodinách se žáci naučí poslechově a ústně interpretovat čísla od 1 do 10, pojmenovat členy rodiny, zvířátka, hračky, pozdravy, říci své jméno, barvy, pohybová slovesa, školní potřeby, základní fráze a jednoduché a rytmické anglické písně a říkadla.

 


 

Metody výuky čtení

 

Na naší škole již mnoho let vyučujeme čtení analyticko-syntetickou a genetickou metodou.

 

Analyticko-syntetická metoda čtení je založena na skládání slabik = slabikování.

 

Genetickou metodu lze označit jako metodu hláskovou, kdy se celé slovo nejprve odhláskuje a poté se přečte globálně.

Z důvodů dobrých čtenářských výsledků a kladných ohlasů budeme nabízet obě metody čtení. Zájemcům rádi podrobně obě metody blíže objasníme a ukážeme jim učební pomůcky spojené s výukou čtení. Přesto pár slov o metodě genetické.

Žijeme v době informační exploze, kdy se s novými poznatky v největší míře setkáváme prostřednictvím tištěného textu. Téměř každé šestileté dítě, které přichází do školy, se setkalo s písmeny na počítačové klávesnici, umí se podepsat hůlkovým písmem, jenž ho zaujme svou jednoduchostí. Právě této skutečnosti využívá genetická metoda čtení.

Žáci čtou od samého počátku s plným porozuměním. To jim přináší radost a větší chuť do práce. Nejprve čtou velká tiskací písmena. Co čtou, to umí i napsat. Zároveň si cvičí fonematické sluchové vnímání. Pomocí her rozkládají a skládají slova na hlásky a naopak. Přechod na čtení malých tiskacích písmen je (i dle našich zkušeností) velmi snadný a přirozený. Nastává přibližně v polovině listopadu. K psaní se však dále používají písmena velké tiskací abecedy. Již v prosinci mohou žáci číst jakýkoli text. Až do této doby se cvičí jemná motorika ruky a prstů pomocí kresebných cviků. Teprve pak začnou žáci s osvojováním psacích tvarů písma.

Lze tedy říci, že pomocí genetické metody odpadá čekání na první přečtené slovo a že čtení po hláskách je přirozenější. Žádná z metod čtení však není špatná. Vždy je potřeba přihlédnout k individuálním zvláštnostem a osobnímu tempu každého žáka a k tomu, že jde o jinou cestu ke stejnému cíli - naučit rozumět čtenému textu tak, aby žáci četli rádi a s potěšením.

 


 

Comenia script (jednoduché, moderní a současné písmo)

Na naší škole vyučujeme tento typ písma již několik let.

Comenia script je psací typ písma podobný tiskacímu. Jednotlivá písmena se při psaní nespojují, ale pouze přiřazují. Dalším důležitým znakem je psaní diakritických znamének. Háčky a čárky se píší hned po napsání písmene (nevrací se k nim). 

 Ministerstvo školství ověřilo tento typ písma na čtyřiceti školách v republice. Již průběžné zprávy z ověřování byly velmi příznivé. Písmo se zavádí jako alternativa k běžně užívané podobě písma.

Bližší informace najdete na www.comeniascript.czwww.msmt.cz nebo u zápisu do prvního ročníku.

 

 


 

Matematika podle profesora Hejného

Aby matematika nestrašila, ale stala se dobrodružstvím, vytvořil tým profesora Milana Hejného originální koncept výuky, kde žáci nepřebírají hotové poznatky, ale sami si je vlastní aktivitou konstruují, učí se být tvořiví, uvažovat kriticky a v souvislostech, přemýšlet nad problémy a řešit je.

Bližší informace naleznete zde nebo u zápisu do prvního ročníku.


Přidáno 16. 1. 2019, autor: Marie Pospíchalová

Poslat známému Poslat na e-mail   tisk Tisknout   ↑ Nahoru

Základní škola Humpolec
Hálkova 591
396 01 Humpolec
Česká republika
IČ: 70504539

Datová schránka: 8pimmt6

Ředitel
Mgr. Tomáš Jůzl 
telefon: +420 565 532 159
mobil: +420 777 742 529
e-mail: reditel.halkova@zshumpolec.cz

Zástupce ředitele pro 1. stupeň
Mgr. Jana Maršíková
telefon: +420 565 536 520
mobil: + 420 777 658 522
e-mail: zastupce2.halkova@zshumpolec.cz

 

Zástupce ředitele pro 2. stupeň
Mgr.Jana Kutišová
telefon: +420 565 536 520
mobil: + 420 777 742 532
e-mail: zastupce.halkova@zshumpolec.cz

 

Zástupce ředitele pro inkluzi
Mgr. Helena Kahounová
telefon: +420 565 536 520
mobil: + 420 776 866 967 
e-mail: kahounova.helena@zshumpolec.cz

 

Školní kancelář

Zástupce ředitele pro ekonomiku
Dana Maršálová

Hospodářka školy
Helena Altová
telefon: +420 565 536 520

Školní družina
Bc. Ingrid Červená
telefon: +420 565 533 324
mobil: +420 777 742 557
e-mail: druzina@zshumpolec.cz

Školní jídelna
Dana Říhová
telefon: +420 565 533 230