Minimální preventivní program
ZÁKLADNÍ ŠKOLA HUMPOLEC, HÁLKOVA 591
OKRES PELHŘIMOV
Minimální preventivní program
Zpracovatel: Mgr. Marcela Havlová, školní metodik prevence
Realizátor: ZŠ Hálkova, Humpolec
Úvod
Naše škola připravila a realizuje program primární prevence rizikových jevů na základě Metodického pokynu k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních (MŠMT ČR č. j. 21291/2010-28) a snaží se zahrnout do něj co nejvíce spolupracujících subjektů. Dále se řídíme Metodickým pokynem k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních (MŠMT ČR č. j. 21149/2016).
Program je zaměřen na všechny věkové kategorie žáků, zvláště na žáky ve věku 12-15 let, tedy na nejohroženější skupinu.
Strategie prevence rizikových jevů, mezi které řadíme konzumaci drog včetně alkoholu, kouření, šikanování a ostatní formy násilí, záškoláctví, kriminalitu a delikvenci, rizikové sexuální chování, vandalismus, netolismus, gambling, projevy xenofobie, rasismu, intolerance a antisemitismu, komerční zneužívání dětí, zneužívání anabolik a dalších podpůrných látek, navazuje na předchozí období. Protože můžeme v současné době konstatovat, že drogová problematika se stala celospolečenským problémem a zneužívání drog a jiné sociálně patologické jevy se dotýkají také dětí, které navštěvují základní školu, je naší snahou vytvářet v dětech negativní postoje k těmto jevům.
Základním principem je výchova dětí a mládeže ke zdravému životnímu stylu, k osvojení pozitivního sociálního chování a rozvoji osobnosti, ke správné životosprávě, k toleranci náboženského vyznání, barvy pleti, politického názoru, k empatickému vnímání, ke smyslu pro zodpovědnost. Žákům jsou vštěpována základní pravidla společenského chování. Nemalou měrou přispívá i dobrá atmosféra v rodině, v kolektivu. Celá oblast zdravého životního stylu je rozpracována v dokumentu MŠMT Standard základního vzdělávání č. j.: 20819/95-26.
V podmínkách současné informační revoluce patří mezi základní potřeby a dovednosti člověka zejména schopnost komunikace, schopnost týmové práce, dostatek sebedůvěry a dobrá odolnost vůči stresu.
Cíl
- zkvalitňování psychosociálního klimatu ve třídách i v celé škole
- všestranný rozvoj osobnosti žáka
- osvojování základních sociálních a hygienických návyků (komunikace s vrstevníky,
dospělými, správný žebříček hodnot, zdravý životní styl, hygiena, životospráva)
- odolnost vůči rizikovým jevům a zátěži
- včasné odhalování specifických poruch učení, sociálně patologických problémů ve třídních
kolektivech
- preventivní působení v oblasti experimentování s návykovými látkami
- základy etické a právní výchovy, právní odpovědnost
- ekologická výchova
- spolupráce s rodiči
- volnočasové aktivity
Řízení a realizace
Za realizaci Minimálního preventivního programu zodpovídá školní metodik prevence, koordinuje práci ostatních učitelů, spolupracuje s externími organizacemi, podílí se na analýze současného stavu a řešení vzniklých problémů. Metodik prevence se účastní všech aktivit pořádaných Pedagogicko-psychologickou poradnou Pelhřimov. Dále spolupracuje s krajským školským koordinátorem a dalšími odborníky, institucemi a organizacemi. Získané poznatky uplatňuje v rámci realizace programu na škole.
Školní metodik prevence
- podílí se na soustavném vzdělávání pracovníků školy v oblasti prevence
- zajišťuje autoevaluaci procesu a výsledků Minimálních preventivních programů
- spolupracuje s okresním metodikem preventivních aktivit a dalšími podobně zaměřenými
institucemi
- seznamuje žáky s možnostmi pomoci
- spolupracuje při vytváření ozdravných projektů
- získává informace (samostudiem literatury, účastí na přednáškách odborníků, sledováním
sdělovacích prostředků, na pracovních poradách)
- seznamuje ostatní pracovníky s možností kontaktu odborníků (zdravotnická zař., OPPP,
oddělení péče o dítě, sociální kurátor, kontaktní centra).
Škola a školní prostředí
Škola vytváří žákům vhodné podmínky pro získávání vědomostí a dovedností v rámci výchovně vzdělávacího procesu. Součástí je školní družina a školní jídelna v areálu školy. Má celou řadu velmi dobře vybavených specializovaných učeben, školní pozemek, skleník, dvě tělocvičny a sportovní areál se třemi hřišti a hřištěm pro výuku dopravní výchovy. Školní prostředí zpříjemňuje výzdoba celého objektu školními výtvarnými pracemi, které vznikají v ateliéru při základní i zájmové činnosti. Pro realizaci programu prevence je zpřístupněna školní knihovna. Na dostupném místě jsou zveřejněny aktuální informace o současném stavu a vývoji sociálně patologických jevů. V hlavní budově školy je i studovna (infocentrum), otevřená hodinu před začátkem výuky a hodinu po ukončení základního bloku vyučovacích hodin. V době polední přestávky slouží i jako zázemí pro žáky 2. stupně.
Metody práce
V rámci výuky jsou využívány i jiné než tradiční metody práce:
- vyučovací hodiny Výchovy ke zdraví v komunitním kruhu
- diskuse o případech v médiích, časopisech (referáty, odborné časopisy)
- aktivní sociální učení
- autoregulační techniky
- skupinové vyučování
- relaxace
- kresby, koláže
Metodické materiály
Druhy: brožury, videokazety, odborné materiály, učebnice, počítačové programy, testy ….
Učebnice: Raynerová C.:“Nenič své chytré tělo“- využívají učitelé 1.- 5. ročníku
Videokazety: „Proto pozor, proto bacha“
„Neubližuj mi“
„Oči hadů I., II., III.“, „ Když musíš, tak musíš 1-8“
„Řekni drogám ne“, „Doping“, „Hazardní hry a počítačové hry“
„Puberta I., II., III.“
„Stop kriminalitě I., II., III.“
„Drogová závislost“
„První pomoc“, „Jóga pro děti“
„Mentální anorexie“, „Bulimie“, “Obezita“
„Epilepsie“
CD Romy: „Sám sebou“
„Testy schopnosti“
„ Mezi stěnami“
Aktivity školy
Vyplývají z organizace školy
- využití prostor družiny v ranních a odpoledních hodinách, především pro žáky 1. stupně
- využití prostor infocentra, kde mohou žáci trávit volný čas
- sestavení skladby předmětů v rozvrhu dle obtížnosti
- umožnění pohybových aktivit o přestávce
- včasná diagnostika poruch vývoje dětí (sledují třídní učitelé)
- spolupráce s rodiči a odbornými institucemi (pediatr, PPP, ÚP, OSPOD)
- pravidelné návštěvy pracovnice PPP ve škole
- zvýšená péče o žáky se zdravotními a sociálními riziky, osvobození z výuky v některých
předmětech
- nápravy specifických poruch /doučování, individuální vzdělávací plány/
- dopravní výchova
- aplikace GO programu pro žáky
- ve škole funguje prodej dotovaného mléka a ovoce
- časté návštěvy kulturních představení (divadel, kina, hudebních i tanečních vystoupení)
- prakticky zaměřené a názorné besedy
Rodiče
Do výchovně vzdělávacího procesu na školách a ve školních zařízeních je třeba zapojit také rodiče.
- jakékoliv problémy se žáky se řeší individuálně s rodiči
- v říjnu 2005 na základě voleb vznikla Školská rada ZŠ Hálkova složená ze zástupců rodičů,
učitelů a zřizovatele školy
- školou je zabezpečena informovanost rodičů o postojích školy k preventivní strategii a o
oblasti rizikových jevů
- třikrát ročně oficiální třídní schůzky rodičů
- rodiče mají možnost kdykoli se informovat o svých dětech
- zavedení konzultačních hodin každou první středu v měsíci
- rodiče žáků 9. ročníku spolupracují s výchovným poradcem při volbě povolání
- po dohodě s rodiči je žákům umožněna návštěva škol u příležitosti dnů otevřených dveří a
prezentační akce škol regionu pod názvem „Mozaika“, případně zástupci škol zavítají na naši
školu
- v souladu se školním řádem jsou vyžadovány omluvy žáků při předem známé absenci či
nemoci trvající déle než 2 dny
- je sledována absence problémových žáků a v případě nepřítomnosti jsou okamžitě
kontaktováni rodiče
Spolupráce s partnery
- Pedagogicko - psychologická poradna Pelhřimov - problémoví žáci s vývojovými
poruchami čtení, psaní…, případně SVP Jihlava
- aktivní spolupráce PaedDr. Martínka z PPP Pelhřimov
- Informační a poradenské středisko Úřadu práce a PPP - akce k volbě povolání pro žáky
8.ročníku
- Centra pomoci - vyvěšení telefonních čísel (linky důvěry …), seznámení žáků se sítí
kontaktních center
- ZUŠ - pořádá pro ZŠ kulturní vystoupení, která vzbuzují zájem dětí o hudbu,
tanec, zpěv
- AŠSK - škola je zapojena do Asociace školních sportovních klubů
- spolupráce s pediatry
- spolupráce s policií - při prošetřování přestupků ve škole, spolupráce také
v oblasti prevence
- spolupráce s médii (Humpolecký zpravodaj, deník Vysočiny, Radniční listy)
- spolupráce s městskou knihovnou
- soutěž Mládí - hledáme talenty
Hodnocení aktivit a jejich efektivity
- zpětná vazba od žáků a rodičů (formou pohovorů, textů, anket a dotazníků)
- kontrolní činnost prováděná vedením školy
Agresivita a šikana ve škole
Škola se řídí Metodickým pokynem k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních (MŠMT ČR č. j. 21149/2016). Evidenci provádí školní metodik prevence na základě podkladů vyučujících, kteří šikanu odhalili a s jednotlivými aktéry ji řešili nebo ji řeší s výchovným poradcem a vedením školy.
Aktivity ve škole
Další aktivity na naší škole probíhají zčásti v rámci nepovinných předmětů:
- Náboženství
- Sborový zpěv
- Sportovní aktivity (fotbal, florbal, basketbal)
- Výtvarné činnosti
- Konverzace v anglickém jazyce
- Konverzace v německém jazyce
- Ruský jazyk
- Zájmová matematika
- Šachy
Jiné zájmové činnosti jsou realizované školní družinou.
Aktivity formou kroužků probíhají v rámci Střediska volného času při ZŠ Hradská v Humpolci.
V průběhu celého školního roku probíhají na naší škole tyto aktivity:
- adaptační kurzy pro 6. ročník, na 1. stupni pro 1. ročník a dále vždy, když se změní třídní učitel
- příprava rodičů i budoucích prvňáčků v rámci společného odpoledne
- přednáška spojená s besedou pro rodiče prvňáčků (PaedDr. J. Svobodová z PPP Pelhřimov)
- návštěva Horáckého divadla v Jihlavě nebo Národního divadla v Praze
- Noc s Andersenem - čtení a nocování ve škole pro 1. stupeň
- sportovní utkání a turnaje
- sběr kaštanů a žaludů pro lesní zvěř
- Lesy ČR dětem pro 4. třídy
- Zdravé zuby pro 1. - 3. ročník
- program Normální je nekouřit pro 1. - 3. ročník
- Halloween pro žáky 7. ročníku
- školní akademie nebo výstava výtvarných prací žáků
- školní ples
- spolupráce s charitativní organizací Vrakbar (Jihlava) pro 4. - 9. ročník v oblasti prevence
rizikových jevů
- pravidelný plavecký výcvik pro 2. a 3. ročník
- předplavecký výcvik pro 1. ročník
- besedy ve spolupráci s městskou knihovnou a její návštěva
- beseda s dentální hygienistkou
- praktické ukázky zásahu IZS pro 9. ročník
- návštěva na Úřadu práce v Pelhřimově pro 8. ročník
- každoroční „Vítání jara“
- Den Země
- návštěva vyučujících ze ZUŠ v 1. ročníku (hledání nových talentů)
- návštěvy kulturních vystoupení žáků ZUŠ (taneční, pěvecké a hudební)
- besedy s lékaři
- pravidelné třídní výlety
- Čertoviny – Mikuláš a čerti z 9. tříd pro 1. stupeň
- zdobení vánočních stromků
- účast na různých vědomostních soutěžích
- dopravní výchova pro žáky 3. tříd, 4. tříd a pro žáky 2. stupně
- První pomoc – Červený kříž, záchranná služba, požárníci – 8. třídy
- slavnostní rozloučení s žáky 9. tříd
- třídění odpadů
- zimní lyžařské kurzy pro 5. a 7. ročník
- Outdoor kurz pro žáky 8. a 9. ročníku
- reedukace pro žáky s SPU
- práce s nadanými žáky
- v rámci hodin tělesné výchovy v zimním období probíhají aktivity venku - sáňkování,
návštěvy zimního stadionu apod.
- školní družina připravuje bohatý program pro děti i rodiče s dětmi
- výstavy prací našich žáků ve škole
- návštěva Poslanecké sněmovny a Senátu
Závěr
Při realizaci preventivních programů je nutné respektovat měnící se stav a vývoj rizikových jevů. Mladí lidé jsou nejvíce ovlivňováni a formováni osobními prožitky. Tím, co vidí a zažívají v rodinách, na ulicích, v klubech, na diskotékách, tím, co si výběrově přebírají z médií. Proto mají v MPP nezastupitelné místo činnosti a akce zaměřené na aktivní sociální učení, které napomáhají dětem a mládeži efektivněji se orientovat v sociálních situacích a mezilidských vztazích. Na změny ve společnosti je třeba reagovat pružně. Z klíčových zásad, které se týkají zdraví, však nelze ustupovat nikdy.
Přidáno 22. 11. 2017, autor: