Postup při řešení šikany
ZÁKLADNÍ ŠKOLA HUMPOLEC, HÁLKOVA 591
OKRES PELHŘIMOV
Postup při řešení šikany
Zpracovatel: Mgr. Marcela Havlová, školní metodik prevence
Realizátor: ZŠ Hálkova, Humpolec
Postup při šikaně ve škole
Definicí šikany existuje mnoho. Jedná se o záměrné, dlouhodobé (ale může být i krátkodobé nebo jednorázové) fyzické či psychické ubližování jedince nebo skupiny jinému jedinci, přičemž jedinec vnímá toto jednání jako nepříjemné. Kyberšikana bývá záludnější, protože je anonymní, šíří se lavinovitě, většinou se nedá zastavit a slouží k pobavení každého. Odhalení šikany bývá velmi obtížné, protože oběť (případně i agresor) má strach. Počáteční stadia šikany lze vyřešit ve škole, což je úkol školního metodika prevence, ten také následně vede nápravný program celého třídního kolektivu, Vrstevnický program. Hlubší stádia je zapotřebí řešit ve spolupráci s dalšími institucemi - policie, OSPOD, pedagogicko-psychologická poradna apod.
Přesný postup vyšetřování šikany:
1. rozhovor s těmi, kteří na šikanování upozornili a s oběťmi – výpovědi konkrétních činů, míst a časových údajů musí být zapisovány
2. nalezení vhodných svědků – jména svědků většinou vyplynou z prvních rozhovorů s oznamovateli a oběťmi nebo z videozáznamů, které dnes děti pořizují na mobilních telefonech
3. individuální, popřípadě konfrontační rozhovory se svědky – zajištění důkazů, vyjasnění nesrovnalostí, přímá konfrontace obětí s agresory je nepřípustná!
4. zajištění ochrany obětem- umístění žáků do chráněného prostředí s dohledem
5. rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi nimi – zjištění míry zavinění jednotlivých agresorů
6. zápis všech zjištěných informací – slouží jako podklady pro shrnutí celé situace a vyvození důsledků pro agresory
7. vyvození důsledků – agresoři jsou potrestáni kázeňským opatřením podle závažnosti svého provinění
8. informování zákonných zástupců – oddělené rozhovory se zákonnými zástupci oběti i agresorů
9. práce s třídou – oznámení závěrů šetření před třídou a následný usmiřovací program, označovaný jako Vrstevnický program
Vrstevnický program
Vrstevnický program je praktický návod, jak vyřešit rané stupně šikany ve školním prostředí. Metodiky školní prevence proškolí PaedDr. Zdeněk Martínek, speciální pedagog-etoped, který se (mimo jiné) zabývá právě prací s třídním kolektivem a řešením šikanujícího chování.
Tento usmiřovací program tvoří 5 bloků tj. setkání školního metodika prevence se třídou, kde jsou špatné vazby mezi žáky (šikanující chování). Jeden blok trvá přibližně 90 minut a probíhají v intervalu jedenkrát za 14 dní.
První blok rozkrývá vztahy ve třídě, protože žáci nenásilnou, hravou formou vyplňují sociometrické dotazníky. Dále se uvolní několika hrami, ve kterých lze také pozorovat vazby kolektivu.
Aktivity, které tvoří ostatní bloky, slouží k uvědomění si, že ve třídě nefungují všichni žáci stejně, že někteří jsou agresoři a jiní oběti. Nastavují se hranice vhodného vzájemného chování, tolerance individualit v kolektivu, upřímnost, pravdomluvnost, vstřícnost, ohleduplnost a respektování autority učitele.
Přidáno 22. 11. 2017, autor: