Vnitřní řád školní jídelny – ZŠ Humpolec
I. Údaje o zařízení
Školské zařízení: Školní jídelna při ZŠ Humpolec, Hálkova 591, okres Pelhřimov
Adresa: Hálkova 591, 396 01 Humpolec
IČO: 70504539
DIČ: CZ70504539
Vedoucí ŠJ: Dana Říhová
Telefon: 565533230, 775584542
E-mail: jidelna@zshumpolec.cz
Web: www.zshumpolec.cz
Kapacita ŠJ: 900 obědů
II. Úvodní ustanovení
1. Vnitřní řád školní jídelny je soubor pravidel a opatření spojených s provozem školní jídelny určené
ke stravování žáků, zaměstnanců školy, školní jídelny a ostatních strávníků.
2. Vnitřní řád školní jídelny je závazný pro všechny osoby, které se stravují ve školní jídelně, v případě
nezletilých žáků i pro jejich zákonné zástupce.
3. Vnitřní řád je zpracován v souladu s těmito zákony a vyhláškami:
- zákonem č. 561/2004 Sb., školský zákon
- zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
- vyhláškou č. 107/2005 Sb., o školním stravování
- vyhláškou č. 602/2006 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a
provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných
- vyhláškou č. 84/2005 Sb., o nákladech na závodní stravování a jejich úhradě v příspěvkových
organizacích zřízených ÚSC
4. Školní jídelna zajišťuje stravu (obědy) pro:
- děti mateřské školy
- žáky základní školy
- vlastní zaměstnance
- zaměstnance ZUŠ
- jiné osoby (cizí strávníky) v rámci doplňkové činnosti
III. Provoz školní jídelny
1. Pravidla chování, pokyny
Školní jídelna poskytuje stravování dětem, žákům za předpokladu, že jsou splněna pravidla vnitřního řádu školní jídelny a strávníci dbají pokynů zaměstnanců kuchyně a dohledu v jídelně.
Dohled ve školní jídelně je zajišťován pedagogickými pracovníky školy. Dohlížející vykonává pokyny k zajištění kázně žáků, hygienických a kulturních stravovacích návyků.
Strávníci dbají všech pravidel správného stolování a společenského chování. Udržují v jídelně čistotu, při odebírání stravy a při stolování používají podnosy a po obědě odnášejí použité nádobí na místo k tomu určené.
V případě, že některý žák opakovaně poruší kázeň v jídelně, může být po předchozích upozorněních oznámenými jeho zákonnému zástupci vyloučen na určitou dobu ze stravování. O vyloučení rozhoduje ředitel školy s vedoucí jídelny.
Za odložené osobní věci školní jídelna neručí!
Pravidla pro stravování cizích strávníků (zaměstnanců ZUŠ a dalších osob v rámci doplňkové činnosti):
- dospělí strávníci nemusí stát v řadě na oběd, ale mohou využít možnosti okamžitého vyzvednutí oběda u výdejního pultu.
Výdej obědů:
- výdej pro cizí strávníky a odběr do jídlonosiče 11.00 – 12.15 hod
- výdejní doba pro žáky a zaměstnance 11.45 - 14.00 hod
Žákům je zakázáno vynášet jakékoli jídlo a nádobí (výjimku tvoří balené potraviny a kusové ovoce) z prostor ŠJ. Výdej oběda do jídlonosiče je povolen žákům pouze v případě, má-li se zabezpečit stravování žáka v první den jeho nemoci, pokud již nelze stravu odhlásit. Doporučená doba pro výdej do jídlonosiče je od 11.00 do 12.15 hod. Do skleněných nádob se jídlo nevydává!
Podávané jídlo je určeno k přímé spotřebě!
2. Výše stravného:
Výše stravného je určena předpisem ředitele ZŠ a v základních kategoriích činí:
- žáci 5-10 let – oběd 25,-- Kč
- žáci 11-14 let – oběd 27,-- Kč
- žáci 15 a více let – oběd 30,-- Kč
- cizí strávníci – oběd 79,-- Kč
3. Placení stravného
- bezhotovostně – inkasem z účtu – strávník musí v bance zadat souhlas s inkasem na účet 939261/0100 - tiskopis k vyzvednutí v kanceláři ŠJ
- poštovní poukázkou
Bližší informace budou poskytnuty v kanceláři školní jídelny.
Úřední hodiny kanceláře školní jídelny jsou denně od 11.00 do 13.00 hod.
4. Přihlášení ke stravování
Každý nový strávník je povinen vyplnit přihlášku ke stravování v kanceláři školní jídelny. Jakékoli změny, které nastanou v průběhu poskytování stravy, je strávník povinen neprodleně nahlásit opět v kanceláři ŠJ – osobně, telefonicky, případně e-mailem (změna čísla bankovního účtu, adresy, telefonního čísla, přechod na jinou školu, ukončení stravování).
5. Objednávání obědů
Každý strávník má automaticky přihlášený oběd číslo 1. Pokud strávník žádá oběd číslo 2, je třeba si jej objednat. Objednává se vždy nejpozději den dopředu do 14.00 hodin.
Možnosti objednávání stravy:
- přiložením čipu ke čtecímu zařízení terminálu umístěnému v přízemí budovy školní jídelny a následným potvrzením provedené změny
- přímo v kanceláři ŠJ – osobně nebo telefonicky
- prostřednictvím portálu www.strava.cz – přihlašovací údaje získá strávník v kanceláři ŠJ
6. Odhlašování obědů
Odhlášky ze stravování na přechodnou dobu (např. nemoc, služební cesta, dovolená) se provádí v kanceláři ŠJ – osobně nebo telefonicky na čísle 565533230 nebo na terminálu v přízemí ŠJ nebo prostřednictvím portálu www.strava.cz (je-li strávník přihlášen) vždy nejpozději den předem do 14.00 hodin. Neodhlášený a neodebraný oběd je strávníkovi vyúčtován.
7. Stravovací čipová karta
Výdej oběda ve ŠJ je prováděn prostřednictvím čipu (náhrada papírových stravenek). Čip si strávník zakoupí při zahájení stravování za cenu 121,-- Kč a používá ho po celou dobu školní docházky. Při ztrátě nebo poškození čipu je nutno zakoupit náhradní čip opět za cenu 121,-- Kč. Na čipy se vztahuje dvouletá záruka, proto se čipy po uplynutí dvou let nevykupují zpět. Čip zůstává majetkem žáka (nevrací se). Pokud naši školu bude navštěvovat sourozenec nebo jiný rodinný příslušník, může se mu čip ve školní jídelně bezplatně převést.
Ztrátu čipu je strávník povinen nahlásit neprodleně v kanceláři ŠJ, aby nemohlo dojít k zneužití jinou osobou. Školní jídelna neručí za případné finanční škody vzniklé pozdním nahlášení ztráty čipu.
Pokud strávník zapomene čip doma, bude mu v kanceláři školní jídelny vydán lístek, který odevzdá přímo u výdejního okénka.
8. Stav konta
Stav konta je možné zjistit osobně v kanceláři školní jídelny (v době výše uvedených úředních hodin), telefonicky nebo na portálu www.strava.cz.
9. Vyúčtování na konci školního roku
Strávníkům, kteří platí stravu inkasem z účtu, bude vyúčtování provedeno automaticky.
Strávníci, kteří platí poštovní poukázkou, mají tyto možnosti:
- nechat na kontě zůstatek na další školní rok,
- převést zůstatek na konto sourozence,
- vyzvednout zůstatek v hotovosti v kanceláři školní jídelny.
Pokud strávník nezadá žádnou z možností, zůstávají peníze na kontě pro příští rok.
10. Doba prázdnin a ředitelského volna
V těchto dnech je automaticky provedeno odhlášení stravy u žáků základní školy. Pokud je žák na výletě, musí si oběd předem odhlásit sám. Neodhlášený a neodebraný oběd je strávníkovi účtován.
Žáci ZŠ mají možnost stravování ve školní jídelně v době prázdnin, hradí ovšem plnou cenu oběda.
11. Stravování dětí a žáků v době nemoci
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) definuje stravování jako školskou službu, která je podle § 122 odst. 2 poskytována dětem v MŠ a žákům ZŠ jako hmotné zabezpečení, které zahrnuje školní stravování po dobu jejich pobytu ve škole a ve školském zařízení podle § 119 a dále v případě potřeby ubytování. To znamená, že dotované školní stravování se neposkytuje v době, kdy zmiňovaní žáci nepobývají ve škole. Pouze první den nemoci je v souladu s vyhláškou č. 107//2005 Sb. o školním stravování považován za pobyt ve škole.
12. Jídelní lístek
Školní stravování se řídí výživovými normami a rozpětím finančních limitů na nákup potravin stanovenými vyhláškou č. 107/2005 Sb., v platném znění.
Jídelní lístek je sestavován dle zásad zdravé výživy a spotřebního koše vybraných potravin dle přílohy k výše uvedené vyhlášce.
Jídelní lístek je zveřejněn na nástěnce ve školní jídelně, na internetových stránkách školy, objednávkovém terminálu a na www.strava.cz.
Změna jídelního lístku je vyhrazena.
13. Dotazy, stížnosti a připomínky
Dotazy, stížnosti a připomínky týkající se skladby jídelního lístku, kvality stravy, technických a hygienických závad provozu školní jídelny řeší vedoucí školní jídelny. Připomínky mohou být podány osobně, telefonicky (na tel. čísle 565 533 230), písemně do schránky u dveří ŠJ nebo elektronicky na e- mail jidelna@zshumpolec.cz.
14. Zajištění bezpečnosti
Dohled nad žáky po dobu výdeje vykonávají pedagogičtí pracovníci školy dle rozpisu na nástěnce.
V případě úrazu jsou strávníci povinni nahlásit tuto skutečnost dohlížejícímu pracovníkovi, který neprodleně učiní odpovídající opatření. Úrazy žáků i zaměstnanců školy jsou zapsány do knihy školních úrazů a nahlášeny neprodleně řediteli školy.
15. Škody na majetku školní jídelny
Strávníci, případně jejich zákonní zástupci, odpovídají za škody způsobené na majetku školní jídelny.
Strávníci jsou povinni nahlásit všechny škody, které ve školní jídelně způsobili zaměstnancům školní jídelny nebo dozoru na jídelně. Škodu, která je způsobena neúmyslně, strávník nehradí.
Úmyslně způsobenou škodu je strávník, případně jeho zákonný zástupce, povinen uhradit.
IV. Závěrečná ustanovení
S vnitřním řádem školní jídelny jsou strávníci, v případě dětí a žáků i jejich zákonní zástupci, seznámeni zveřejněním řádu na nástěnce ve školní jídelně a na webových stránkách školy. Seznámení se s vnitřním řádem stvrzují podpisem na přihlášce ke stravování.
Strávníci jsou povinni se řídit pokyny uvedenými v tomto Vnitřním řádu školní jídelny, dále pokyny vedoucí školní jídelny, kuchařek a dozoru ve školní jídelně.
V Humpolci dne 1. 4. 2022
Přidáno 3. 5. 2016, autor: