Začínající a uvádějící učitelé v naší škole
Zapojení začínajícího učitele do praxe nebývá snadné ani rychlé a liší se podle druhu a typu školy, její velikosti, složení pedagogického sboru a mnoha dalších faktorů. „V některých školách je nový učitel tak trochu hozen do vody, v jiných se mu věnuje jeho zkušenější kolega a postupně mu ukazuje, co práce v konkrétní škole obnáší.
Kromě garanta, který bude do školy docházet a pomáhat řediteli a uvádějícímu učiteli vytvořit, průběžně vyhodnocovat a upravovat plán adaptace, dostane škola také dokument nazvaný Model systému podpory začínajících učitelů. V tomto dokumentu najde řadu doporučení pro efektivní adaptační období a inspirativní příklady z praxe jiných škol.
„Zapojením do pilotáže dostane škola příležitost vytvořit si či aktualizovat vlastní plán adaptace, který bude plně respektovat specifika dané školy.
„Začínající a uvádějící učitelé i vedení školy dále v různých formách vzdělávání získají jasnou představu o tom, jak důležité jsou právě v adaptačním období plánování, zpětná vazba a vzájemná spolupráce.“
Přidáno 8. 2. 2021, autor: Tomáš Slavík